niedziela, 3 lipca 2011

5 lat u sąsiadów


W Republice Czeskiej minęło 5 lat, od kiedy geje i lesbijki mogą rejestrować związki partnerskie. Poza Pragą i Brnem ślubną Mekką stało się małe miasto Kladno.

Jak pisze czeski „Denik” w życiu pary gejów i lesbijek przychodzi czas, gdy chce ona prawnie i oficjalnie usankcjonować swój związek. Partnerstwa osób tej samej płci obowiązują w Czechach od 1 Lipca 2006 roku.

Szczęśliwa karta Kladna

Miasto Kladno w Kraju środkowoczeskim (jednym z 14 jednostek terytorialnych) to jedno z miast, gdzie można zarejestrować związek partnerski. "Pary homoseksualne mogą zawrzeć związek w trzynastu innych urzędach. W każdym z powiatów kraju, ale szczęśliwa karta padła na Kladnie" - uśmiecha się Jaroslava Vrňáková, szefowa urzędu stanu cywilnego w Kladnie.

"Małżeństwo jest uroczystością, w której konieczna jest obecność dwóch świadków i urzędnika stanu cywilnego. Oświadczenie w sprawie zawarcia związku partnerskiego składa się przed urzędnikiem stanu cywilnego, ale nie musi być przy tym żadnego świadka. Dokumenty są w obu przypadkach takie same" - poinformowała Vrňáková.

"Osoby tej samej płci mogą zarejestrować związek w sali urzędu, który jest bezpłatny lub w innym miejscu za dodatkową opłatą. Na przykład, byłam zawierać związki na zamku Karlštejn, zamku Točník, w Kutnej Horze i wielu innych interesujących miejscach " - dodała Jaroslava Vrňáková dla „Denika”.

Rzeczywiście, piękne uroczystości

Rejestracji związku można dokonać tylko w obecności dwóch stron. Dokonuje się tego zazwyczaj w sali urzędu poprzez odpowiedź na dwa pytania: Czy nie są znane żadne okoliczności uniemożliwiające zawarcie partnerstwa oraz czy osoby zgadzają się je zawrzeć.

"Większość uroczystości jest średniej wielkości do dwudziestu osób. Zdarzyło mi się jednak, że zawierałam związki w zamkach i pałacach, gdzie były setki ludzi. – powiedziała Jaroslava Vrňáková, która rejestrowała związek znanego piosenkarza czeskiego Pavla Vitka z Janisem Sidovskim na zamku Karlštejn.

"Ten związek zarejestrowałam 3 lipca, trzy dni po dacie wejścia w życie ustawy. Atmosfera była niesamowita. Cała uroczystość była naprawdę piękna. Muszę przyznać, że miałam ogromną tremę, więc wzięłam drink powitalny jaki mi zaoferowano i wypiłam, żeby się jej pozbyć" - powiedziała Jaroslava Vrňáková.

"Oni nawet przysłali mi scenariusz uroczystości i byłam na teście głosu. Przed deklaracją zawarcia związku występowało kilka znanych osób, które wypowiedziały kilka słów albo śpiewały. Uroczystość rozpoczynała się o 13.00, a ja byłam tam od 11.00. Obaj panowie mieli spisane przemówienia, które wypowiadali do siebie jeden po drugim. Potem wymienili obrączki i zaczęły się gratulacje. Myślę, że naprawdę się udało" - powiedziała Vrňáková.

Partnerstwo zawierają głównie mężczyźni

Zarejestrowane partnerstwo przynosi parom wiele korzyści. "Miałam przypadek dwóch mężczyzn, którzy byli razem przez dwadzieścia lat, zbudowali dom razem, a jeden poważnie zachorował. Chcieli zawrzeć związek partnerski, by drugi z nich mógł odziedziczyć dom.”

Ponadto partnerzy mogą reprezentować siebie, mają obowiązek otrzymywać informacje o stanie zdrowia, ulgi podatkowe, ale z drugiej są na przykład odpowiedzialni za długi drugiego z nich" - wyjaśniła Vrňáková.

Partnerstwa zawierają zazwyczaj mężczyźni. W Kraju środkowoczeskim od 2006 roku na osiemdziesiąt par mężczyzn były trzydzieści trzy pary kobiet. Rozwiodło się siedem par lesbijskich i tylko trzy związki mężczyzn. "Mężczyźni wiedzą, czego chcą, a kobiety takie nie są" doszła do wniosku Vrňáková.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz